Friday, March 1, 2013

Awak ... esok saya akan jadi TUNANGAN orang :'(


Hari berganti hari ... bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun  ... takdir Allah menentukan segalanya ... pertemuan mereka seakan-akan dirancang untuk menamatkan segala penantian dulu ... untuk menghentikan kesemua janji-janji palsu ... saat sang lelaki sedang berjalan sendirian matanya terpana pada seorang wanita yang pernah dulu bertakhta di hatinya ... dan mungkinkah kasih itu akan bertaut kembali ... digagahkan jua untuk bersapa ... dengan si DIA ...


LELAKI : Assalamualaikum ... awak ... x sangke ye kita dapat jumpa di tempat kita mula2 berkenalan dulu ???

WANITA : Waalaikumussalam ... ermm ... ye ...

LELAKI : Awak ... kenapa saya x dapat hubungi awak ??? awak marahkan saya ke ???

WANITA : Taklah ... cuma saya nak cuba tenangkan fikiran je ...

LELAKI : Ohh begitu ... jom kita singgah ke gerai makanan ... boleh kita berbual lama sikit ...

WANITA : Ehh ... xpe la ... saya ada hal ni ... kalau dekat sini pon xpe kita berbual ye ...

LELAKI : Ermm ... yelah ...awak da makin cantik ye sekarang ... dah makin putih ... dulu putih jugak tapi boleh laa ...(sengaja sang lelaki berjenaka untuk melihat manis senyumannya ...)

WANITA : Xder la ... saya biasa2 je ... semua anugerah Tuhan ... 

LELAKI : Awak ... saya dah ada kerjaya sekarang ni ... dan duit saya dah cukup tau untuk kotakan janji kita dulu ... dulu awak cakap laksanakan tanggungjawab saya dulukan ... saya rasa semua hampir selesai ... tapi untuk diri saya je belom ... awak ... saya da nekad nak sunting awak ...

Terdiam sang wanita x mampu berkata apa2 ... saat itu berlinangan airmata hiba ... wajah tunduk duka pandangan seakan gelita ... permintaan dulu menusuk di jiwa ...

LELAKI : Awak ... kenapa awak tiba2 macam sedih je ??? Awak x suka dengan lamaran saya ke ??? Awak ... saya da bersedia untuk menjadi imam awak ... saya da bersedia untuk bergelar suami kepada awak ... Awak ... kenapa ni ???

WANITA : Ermm ... awak ... sekarang kerja apa ye ??? Awak tinggal dimana sekarang ???(bicara sang wanita sekadar mengubah tajuk kata)

LELAKI : Awak ... kenapa x jawab soalan saya ni ??? Awak da kawin ke ??? Awak mungkir janji kita ... 

WANITA : Tak awak ... saya x kawin lagi ... saya setia menunggu awak ... tapi .......

LELAKI : Tapi apa awak ??? Tapi sayang kehadiran kekasih lamamu ...(lagu cinta 3 segi ... hehehe)

WANITA : Tapi ... tapi saya akan bergelar tunangan orang ... 

Kata-kata bisa menusuk jiwa seorang lelaki yang berhati waja ... airmata ditahan ... agar segala duka dapat disimpan ... 

LELAKI : Awak ... sampai hati awak ... saya nanti janji awak dulu ... saya tunaikan permintaan awak dulu ... tapi kenapa saya terima semua ini dari awak ... awak ... saya berdoa agar satu hari akan bertemu dengan awak ... dan ... saya akan terus lamar awak ... tapi ... awak tau permintaan saya untuk bertemu dengan awak Tuhan tunaikan ...tapi untuk lamar awak ... saya x dapat laksanakan ...

WANITA : Awak ... maafkan saya ... saya terpaksa ikot kata keluarga saya ... saya x mampu nak halang ini semua ... saya x kuat awak ... saya x tega untuk lukakan hati ayah dan bonda ...

LELAKI : Tapi awak tega lukakan hati saya ... awak da patahkan hati saya ... hancur luluh awak ...

WANITA : Awak ... masih ramai perempuan diluar sana mengharap kasih dan cinta awak ... awak ... jangan tunggu saya lagi ye ...(kata2 seakan terpaksa untuk membuang segala memori duka ...)

LELAKI : Awak ... mudahnya awak kata ye ... saya tunggu awak ... tapi kenapa ... ermmm ...

WANITA : Awak ... awak bukan jodoh saya lagi ... awak tau kan saya akan jadi tunangan orang ... awak ... saya x mampu lagi nak halang semua ni lagi ... saya x mampu nak pertahankan janji kita ... saya insan lemah ... awak ... izinkan saya pergi menjauh dari awak ye ...

LELAKI : Kenapa awak ??? Kenapa sampai macam ni ??? Saya tak daya nak terima semua ni lagi ... bertahun saya tanam impian ... tapi ... akhirnya ia berkubur bersama hati saya yang bungkam ... saya pasrah awak ... tapi saya x boleh tipu hati dan perasaan ini ... awak ... sampaikan salam saya ye ... kepada bakal tunang dan suami awak .... saya takkan mengharap lagi ... saya hanya mampu titipkan doa bahagia untuk awak dan dia ...

the end ... ... .

Harapan yang dulu cerah kini kembali punah ... janji dulu dilafaz kini sudah terkubur layu dan kaku ... hati sang lelaki sebak menahan hiba saat insan yang dicinta punya pilihan keluarga ... biarlah dia bahagia ... biarlah dia ceria ... walau hati penuh derita dan sengara ... tapi sang lelaki percaya ... pada janji Yang Maha Esa yang pasti benarnya ...



No comments: